SET DIES DE GRÀCIA de Carla Gràcia Mercadé.
Us deixo un llistat amb 7 motius pels quals llegir
aquesta novel·la:
- Pels personatges.
Uns personatges molt ben construïts. Es caracteritzen per la seva manera
de parlar (diàlegs claus) i d’actuar. Tots ells ben diferenciats, amb unes
ambicions, pors, desitjos,…
En destaco alguns:
Marianna: una dona que
desconeix els seus orígens i que se sent inferior per no ser una Lledó. Accepta
la seva situació i és un titella mogut pels fils que estiren dos germans. Ja
adulta talla aquests fils i, lluny de la casa on ha crescut, comença a
trobar-se. Quan menys s’ho espera, el passat li retorna en forma de carta.
Totes les peces acaben encaixant. Un personatge que evoluciona al llarg de la
novel·la. Una dona que es conforma amb el que la vida li dóna però que es
descobreix, ja adulta, com una persona lluitadora, capaç de perdonar. Com li va
aconsellar la Consol: “mai s’acaben de conèixer tots els secrets d’una família,
i procurar descobrir-los no és feina que pagui la pena”.
Marçal i Fèlix: uns germans
enfrontats. L’escena de les cartes descriu la relació entre ells. Una lluita
per guanyar sobre el germà per sobre de tot. I aquesta escena no xoca perquè
hem vist un Fèlix jugar-se la vida en una baralla amb un animal, endeutat, ....
Per tant aquest secret que se’ns revela al final és totalment versemblant.
Consol: una dona dominada pel
marit que el sentiment de culpa fa que perdi el cap.
Ermínia: una persona dèbil
perquè té la necessitat de ser estimada. També farà una evolució al llarg de la
trama.
Senyor Pacià: ambició
personificada.
- Perquè fuig del
dramatisme. Les situacions dramàtiques estan equilibrades i fan més
intensos aquests moments.
- Per un campanar.
Com el so d’unes campanes que no paren de tocar poden dir més que les
paraules.
- Per un final que
et mostra la puresa que hi ha en els sentiments dels infants. Mai hauríem
de permetre que es perdés el nen/a que portem dins. Amb aquest final es tanca
la història entre aquests dos personatges. Un final que fuig del
dramatisme que deia abans per deixar-nos aquesta imatge (la de dos infants
en una bassa) que és la que la Marianna i el Fèlix haurien volgut
immortalitzar. Uns infants que començaven a formar la seva personalitat.
- Per una narració
fluïda que va passejant-se pel present de la Marianna i pel passat sense
fer-nos perdre en cap moment. Un vocabulari ric i uns diàlegs claus que et
mostren els caràcters dels personatges.
Copio un paràgraf que
m’agradaria destacar:
“El vent xiulava i es filtrava
entre els vidres de la finestra. El Marçal es va encongir sota la manta i va
recordar que A la Marianna no li agrada el vent. Ni el vent, ni les nous, ni
els cucurutxos de crema de llimona de la Carmeta. Ni el so de la seda en fregar
el terra, perquè li recorda les passejades nocturnes de l’àvia Consol. Però li
agraden les maduixes, l’ànec rostit amb prunes i salsa d’ametlles, el cant de
les caderneres a primera hora del matí, Schubert, la labanda i asseure’s amb
l’esquena recolzada al til·ler. I el Fèlix.”
Aquesta descripció que fa el
Marçal en estil directe (estil que utilitza al llarg de la novel·la per
deixar-nos sentir les veus i els pensaments dels personatges) de la Marianna
ens dóna detalls sobre la persona que estima, o que creu que estima, ja que per
a ell és el trofeu que no té el seu germà.
I ho fa a través dels sentits:
què li agrada escoltar (no la música en general, ens diu que li agrada
Shcubert), una olor (la labanda), què li agrada menjar i què no i què li agrada
fer. I, separant aquesta descripció el Marçal pensa una última
preferència de la seva dona. Així, separada de la resta de les que ell pot
descriure d’una revolada. Aquesta l’ha de dir a part. Aquesta ha d’anar
sola: el Fèlix. Ho trobo un encert. Aquesta separació té moltíssima força.
- Unes descripcions
magnífiques que permeten visualitzar cada escena, cada espai, l’època, la
societat, una guerra,... Em quedo amb l’aranya de cristall amb 354
llàgrimes, les que no han caigut quan ha aixecat la mirada al cel però que
retenen tot el que s’ha viscut en aquella casa.
- Perquè ens narra un moment històric que no hauríem d’oblidar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada